Stjernekolonien utfordrer foreldre og barn til å finne gode måter å bli enige i den digitale hverdagen, og skal bidra til å øke den kritiske medieforståelsen hos barn. Det er Medietilsynet, Mobbeombudet i Viken og DUbestemmer som har samarbeidet om spillet.

Kort fortalt er tanken at foreldre skal sette seg ned med barn og sammen følge sjuåringene Luna eller Noah en uke i deres liv. For hver dag som går blir man utsatt for nye digitale dilemmaer. Er det rettferdig at mamma og pappa har mer skjermtid enn barna? hva skal man gjøre dersom noen legger ut et bilde av en på nettet uten å spør om tillatelse? hvorfor får venninnen min spille et spill når ikke jeg får lov? er bare noen av spørsmålene du og barna møter ettersom dagene går. 

En av sekvensene som dukker opp i løpet av spillets gang.
En av sekvensene som dukker opp i løpet av spillets gang.

Slik opplevde de spillet

I utgangspunktet er spillet myntet på barn mellom seks og ni år, og deres foreldre. 

- Stjernekolonien er et morsomt og engasjerende dataspill som man kan spille på en pc eller et nettbrett i familien, sier direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse Kristin Meek i Medietilsynet i siste episode av Den norske mediepodden. 

- Jeg har en sønn på seks år og har spilt dette spillet. Det gjør at man tenker to ganger om det man tror er likt for alle. Så det å ta en ekstra runde å snakke litt sammen, både i familien, men også med andre foreldre, håper vi at dette spillet kan bidra til, fortsetter hun. 

Også FUG-rådgiver Asbjørn Tolo har testet ut spillet sammen med sønnen, som går i tredje klasse.

 - Det var spennende ting å trykke på og det skjedde ting. Etter hvert når vi skulle ta stillinger til enkelte problemstillinger så satt jeg fort i klisteret selv. Vi tenker at her er det han som skal lære noe, men han kikket fort bort på meg; skal det være forskjellig skjermtid for voksne og barn? jeg kan ha en quickfix på det og si at barn er barn og voksne er voksne, og jeg har så veldig viktig jobb, men den ser ikke han. Han ser at jeg er på nett. Hvorfor skal jeg være på nett når ikke han kan være på nett? det ble en liten diskusjon, vedgår Tolo. 

gameplay4

Inneholder konfliktmateriale

FUG-rådgiveren, som ofte får spørsmål fra foreldre om gaming og barns digitale hverdag, er tydelig på at spillet inneholder konfliktmateriale av positiv karakter.  

- Å få til gode og konstruktive samtaler og refleksjoner som både utfordrer meg og barna kan bidra til at barna har noen verdier i ryggsekken sin. Tredjeklassingen er ikke inne i den verden enda, men nå er han forberedt, han vet at her er det en del ting som han bør tenke på, sier Tolo.

- Noe av tanken var nettopp å utdanne foreldrene, barna kan jo dette, sier Bodil Houg, som har vært initiativtaker til spillet via sin rolle som elev- lærling og mobbeombud i Viken.  

Spillet er en del av samtaleverktøyet som har som formål å fremme dialog og involvering rundt temaet «Digital dømmekraft og foreldre som veiledere og rollemodeller for barna». Selve prosjektet startet opp i 2018 av det som da var Mobbeombudet i Buskerud, samt Medietilsynet og DUbestemmer. 

Hele episoden av Den norske mediepodden kan du høre her.

Stjernekolonien finner du her