Svar:
Det er et grunnleggende prinsipp i opplæringsloven at den enkelte elev har en rett til tilpasset opplæring. Dette følger av formålsbestemmelsen i opplæringsloven og gjelder alle elever i skolen.
Retten til tilpasset opplæring er ikke en individuell rett for den enkelte elev, men innebærer en plikt for skoleeier til å gi opplæring med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger og evner.
Prinsippet om tilpasset opplæring gjelder også de elevene som anses som særlig faglig sterke, som ikke alltid får tilbud om hjelp. Dersom skolen ikke klarer å tilpasse den ordinære opplæringen, slik at eleven ikke får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, inntrer en individuell rett til spesialundervisning etter opplæringsloven § 5-1.
Du kan forvente at skolen legger til rette for tilpasset opplæring som sørger for at:
- alle elever, ikke bare noen få, får adgang til kvalitetsundervisning
- alle elevene får utbytte av undervisningen
- undervisningen tilpasses den enkelte elev
- det er høye forventninger til elevene
Se heftet om evnerike barn i Bærumsskolen her
Les om barns rett til opplæring i grunnskolen
Les om retten til opplæring i videregående skole